@malagala: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/167091/katolicka-etyka-wychowawcza-t-2-1 Katolicki Uniwersytet Lubelski oddaje w ręce Czytelników pierwsze wydanie "Katolickiej etyki wychowawczej" - "dzieła życia" o. Jacka Woronieckiego. Jest to w polskim piśmiennictwie dotyczącym ludzkiej moralności pozycja wyjątkowa zarówno pod względem głębi prezentowanych przemyśleń, jak i sposobu ujęcia zagadnień. O. Jacek Woroniecki wykładał zagadnienia moralne przez całe swe życie, najpierw (od 1919 r.) w Lublinie na KUL-u (którego był też rektorem), potem w Rzymie (w dominikańskim Kolegium "Angelicum"), wreszcie znowu w Polsce (we Lwowie, w Warszawie i Krakowie). W swym dziele przedstawił całokształt problematyki moralnej takiej, jaką dyktuje ludzkie życie i jaką analizowali klasycy etyki: Arystoteles, Grzegorz Wielki, Jan z Damaszku, św. Tomasz z Akwinu. Oparł się zasadniczo właśnie na Tomaszowej "Sumie teologicznej", a doktryna w niej zawarta, wzbogacona przemyśleniami wybitnych pisarzy europejskich i literackim ujęciem, została w "Katolickiej etyce wychowawczej" przedstawiona tak jasno i przekonywająco, że po kilkudziesięciu latach od czasu ukazania się pierwszej, jeszcze niepełnej, edycji dzieła nie straciła nic ze swej aktualności, prezentując, odwieczne problemy człowieka w sposób przemawiający także do współczesnego odbiorcy. Tom II (Etyka szczegółowa), a zwłaszcza jego część 2, pisana była w śmiertelnej chorobie i nieustannej gorączce; odbijało się to na ostrości sformułowań, ale pisał pod naszymi - studiującej mło- dzieży - naciskami. Sam mówił; że ta część jest tylko propozycją, która domaga się zbiorowego przemyślenia i przedyskutowania. Dziś wydajemy ją jako świadectwo zmagań oraz możliwości rozwiązań w trudnej materii sprawiedliwości społecznej. Chciał o. J. Woroniecki, by jego "Etyka" służyła polskiej inteligencji, studiującej młodzieży... Ta jego myśl doczekała się realizacji, była bowiem "Etyka" podręcznikiem na KUL-u, to na jej podstawie wykładał i egzaminował ks. prof. Karol Wojtyła. Dziś, gdy na KUL-u zostały przywrócone studia pedagogiczne, wydanie tego dzieła, teraz już w pełnej postaci, stało się koniecznością. Ukazały się wprawdzie nowsze próby ujęcia zagadnień moralności, ale dzieło o. Woronieckiego prezentuje nieprzemijającą prawdę o człowieku, o jego życiu i problemach moralnych z nim związanych, niech zatem całokształt nauczania etycznego (a nie tylko wybrane problemy sporne) będzie obecny w Uniwersytecie. Może w wydaniach następnych ukażą się w przypisach ustosunkowania do nowszych ujęć, ale przecież widać sens przypomnienia dzisiaj wielkich klasycznych doktryn w tej postaci, w jakiej przedstawił je nasz wybitny profesor, najwybitniejszy moralista, tak bardzo ceniony za spokojny racjonalizm naukowy i troskę o przedstawienie prawdy...
@kowalka, dzięki, nie wiedziałam, że w końcu wznowiono, ja czytałam to stare ocenzurowane wydanie, kupione w antykwariacie na allegro. Ciekawam, co tam się nie podobało cenzorom głównie w VII przykazaniu. @malagala, jest bardzo dużo o cnotach, o wadach, jak je kształtować, lektura dla każdego. Może trąci trochę myszką, nie ma współczesnych problemów (internet), ale o. Jacek bardzo logicznie, rzeczowo pisze.
Mocno się zawiodłem na edukacji domowej. Może powinno to inaczej wyglądać, ale w naszym wypadku nie mogło być inaczej. Widzę po dzieciaku że się odspołecznił i bardzo się cieszy że pójdzie od wrześnai do normalnej szkoły.
Zabrałem się trochę z psychologię rozwojową; przejrzałem "Rozwój psychiczny dziecka" Ilga. I mnie zniesmaczyła ta pozycja.
@jukaa@Katarzyna wy się rozumiecie na takich pozycjach, co nie? Co wartałoby przeczytać? Bardziej by mi chodziło o coś w duchu "Znaczenia miłości" Gerhardt (polecam wszystkim znajomym), czyli przewaga porządnych badań nad li tylko obserwacjami i teoryjkami, ale już dotycząca większych dzieciaków, a nie niemowlaków.
Jeśli można autoreklamę, to polecam swoją książkę "Edukacja domowa jako styl życia". Opisuję przykłady wielu rodzin, wielu stylów uczenia, różne sposoby na socjalizację.
Komentarz
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/167091/katolicka-etyka-wychowawcza-t-2-1
Katolicki Uniwersytet Lubelski oddaje w ręce Czytelników pierwsze wydanie "Katolickiej etyki wychowawczej" - "dzieła życia" o. Jacka Woronieckiego. Jest to w polskim piśmiennictwie dotyczącym ludzkiej moralności pozycja wyjątkowa zarówno pod względem głębi prezentowanych przemyśleń, jak i sposobu ujęcia zagadnień. O. Jacek Woroniecki wykładał zagadnienia moralne przez całe swe życie, najpierw (od 1919 r.) w Lublinie na KUL-u (którego był też rektorem), potem w Rzymie (w dominikańskim Kolegium "Angelicum"), wreszcie znowu w Polsce (we Lwowie, w Warszawie i Krakowie). W swym dziele przedstawił całokształt problematyki moralnej takiej, jaką dyktuje ludzkie życie i jaką analizowali klasycy etyki: Arystoteles, Grzegorz Wielki, Jan z Damaszku, św. Tomasz z Akwinu. Oparł się zasadniczo właśnie na Tomaszowej "Sumie teologicznej", a doktryna w niej zawarta, wzbogacona przemyśleniami wybitnych pisarzy europejskich i literackim ujęciem, została w "Katolickiej etyce wychowawczej" przedstawiona tak jasno i przekonywająco, że po kilkudziesięciu latach od czasu ukazania się pierwszej, jeszcze niepełnej, edycji dzieła nie straciła nic ze swej aktualności, prezentując, odwieczne problemy człowieka w sposób przemawiający także do współczesnego odbiorcy. Tom II (Etyka szczegółowa), a zwłaszcza jego część 2, pisana była w śmiertelnej chorobie i nieustannej gorączce; odbijało się to na ostrości sformułowań, ale pisał pod naszymi - studiującej mło- dzieży - naciskami. Sam mówił; że ta część jest tylko propozycją, która domaga się zbiorowego przemyślenia i przedyskutowania. Dziś wydajemy ją jako świadectwo zmagań oraz możliwości rozwiązań w trudnej materii sprawiedliwości społecznej. Chciał o. J. Woroniecki, by jego "Etyka" służyła polskiej inteligencji, studiującej młodzieży... Ta jego myśl doczekała się realizacji, była bowiem "Etyka" podręcznikiem na KUL-u, to na jej podstawie wykładał i egzaminował ks. prof. Karol Wojtyła. Dziś, gdy na KUL-u zostały przywrócone studia pedagogiczne, wydanie tego dzieła, teraz już w pełnej postaci, stało się koniecznością. Ukazały się wprawdzie nowsze próby ujęcia zagadnień moralności, ale dzieło o. Woronieckiego prezentuje nieprzemijającą prawdę o człowieku, o jego życiu i problemach moralnych z nim związanych, niech zatem całokształt nauczania etycznego (a nie tylko wybrane problemy sporne) będzie obecny w Uniwersytecie. Może w wydaniach następnych ukażą się w przypisach ustosunkowania do nowszych ujęć, ale przecież widać sens przypomnienia dzisiaj wielkich klasycznych doktryn w tej postaci, w jakiej przedstawił je nasz wybitny profesor, najwybitniejszy moralista, tak bardzo ceniony za spokojny racjonalizm naukowy i troskę o przedstawienie prawdy...
http://opusdei.pl/pl-pl/article/e-book-o-wychowaniu-dzieci/
Nie szkodzi, że "o wychowaniu dzieci".
Warto poczytać.
"Teaching the Trivium"
@malagala, jest bardzo dużo o cnotach, o wadach, jak je kształtować, lektura dla każdego. Może trąci trochę myszką, nie ma współczesnych problemów (internet), ale o. Jacek bardzo logicznie, rzeczowo pisze.
Nowe można u źródła kupić:
http://www.wydawnictwokul.lublin.pl/sklep/product_info.php?products_id=2643
o. Marian Pirożyński "Kształcenie charakteru";
fragmenty są dostępne na stronie http://www.mlodzi.ien.pl/index.php?id=ksiazki
http://www.tolle.pl/pozycja/milosc-i-autorytet
Bogny Białeckiej i Beaty Nadolny
Otóż tzw. średniowieczna edukacja klasyczna opierała się o 7 sztuk wyzwolonych, których wszyscy ładnie musieli się nauczyć.
Podstawą było trivium:
- gramatyka (umiem czytać),
- logika (umiem myśleć),
- retoryka (umiem przekonywać).
https://en.wikipedia.org/wiki/Trivium
Potem jest quadrivium: matematyka, geometria, muzyka i astronomia.
Dopiero potem można było się zabierać za etykę, metafizykę czy teologię.
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
Wg mnie kluczowa i najtrudniejsza kwestia wychowawcza. Zbyt silna kontrola i tresura zabija kreatywność. Zbyt mała nie pozwala na wpojenie moralności.
Zabrałem się trochę z psychologię rozwojową; przejrzałem "Rozwój psychiczny dziecka" Ilga. I mnie zniesmaczyła ta pozycja.
@jukaa @Katarzyna
wy się rozumiecie na takich pozycjach, co nie? Co wartałoby przeczytać? Bardziej by mi chodziło o coś w duchu "Znaczenia miłości" Gerhardt (polecam wszystkim znajomym), czyli przewaga porządnych badań nad li tylko obserwacjami i teoryjkami, ale już dotycząca większych dzieciaków, a nie niemowlaków.
Obecnie czytam Andre Stern'a "...i ngdy nie chodzilem do szkoly."
Czyta sie dobrze ale jestem na początku
W grudniu z przesyłka gratis.
http://iosephicum.pl/produkt/edukacja-domowa-jako-styl-zycia-agata-glazewska/