Dlaczego napisałeś "akukumenizmu"? To jest bardzo cenna inicjatywa. Podobnie, jak dzień judaizmu w naszym Kościele. W Poznaniu ksiądz bardzo ładnie modlił się za żydów - żeby byli wierni Prawu Tory.
W Poznaniu ksiądz bardzo ładnie modlił się za żydów - żeby byli wierni Prawu Tory.
O nawróceniu, uznaniu Chrystusa za Mesjasza nic nie wspominał?
Nie, bo Kościół obecnie tego od nich nie wymaga. Są Ludem Wybranym i zostaną zbawieni - dzięki Jezusowi oczywiście, chociaż teraz tego jeszcze nie wiedzą.
1 Pytam więc: Czyż Bóg odrzucił lud swój? Żadną miarą! I ja przecież jestem Izraelitą1, potomkiem Abrahama, z pokolenia Beniamina. 2 Nie odrzucił Bóg swego ludu, który wybrał przed wiekami. (Rz 11: 1-2)
17 Jeżeli zaś niektóre gałęzie zostały odcięte, a na ich miejsce zostałeś wszczepiony ty, który byłeś dziczką oliwną, i razem [z innymi gałęziami] z tym samym korzeniem złączony na równi z nimi czerpałeś soki oliwne, 18 to nie wynoś się ponad te gałęzie. A jeżeli się wynosisz, [pamiętaj, że] nie ty podtrzymujesz korzeń, ale korzeń ciebie. 19 Powiesz może: Gałęzie odcięto, abym ja mógł być wszczepiony 20 Słusznie. Odcięto je na skutek ich niewiary, ty zaś trzymasz się dzięki wierze. Przeto się nie pysznij, ale trwaj w bojaźni! 21 Jeżeli bowiem nie oszczędził Bóg gałęzi naturalnych, może też nie oszczędzić i ciebie. 22 Przyjrzyj się więc dobroci i surowości Bożej. Surowość [okazuje się] wobec tych, co upadli, a dobroć Boża wobec ciebie, jeśli tylko wytrwasz w [kręgu] tej dobroci; w przeciwnym razie i ty będziesz wycięty. 23 A i oni, jeżeli nie będą trwać w niewierze, zostaną wszczepieni. Bo Bóg ma moc wszczepić ich ponownie.
26 I tak cały Izrael będzie zbawiony, jak to jest napisane: Przyjdzie z Syjonu wybawiciel, odwróci nieprawości od Jakuba. 27 I to będzie moje z nimi przymierze, gdy zgładzę ich grzechy. 28 Co prawda - gdy chodzi o Ewangelię - są oni nieprzyjaciółmi [Boga] ze względu na wasze dobro; gdy jednak chodzi o wybranie, są oni - ze względu na przodków - przedmiotem miłości. 29 Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne. (Rz 11: 17-23; 26-29)
Przytoczyłam cytat z Listu do Rzymian. Bóg ma względem swojego Ludu plan zbawienia; tradycjopatyczni katolicy jedynie Mu w tym przeszkadzają. Ja się wcale żydom nie dziwię, że jeżeli przyjmują chrześcijaństwo, to bardzo rzadko w Kk.
Kościół na przestrzeni wieków robił różne dziwne rzeczy, np. świeżo ochrzczonym katolikom wybijano zęby za jedzenie mięsa. Podczas Trydentu prześladowano żydów insynuując im różne brzydkie rzeczy. Zresztą owe insynuacje dobrze się mają na terenie Polski.
Zęby to wybijała władza świecka a nie Kościół. U nas np bardzo popularna kara za pierwszych Piastów. Kościół nie wymagał nigdy takich kar. To nie protestantyzm gdzie władza świecka nie rywalizowała z duchowną i razem wspierały się np w paleniu na stosie.
> Zastanawiam się czy Żydzi modlą się za katolików? <
Niektórzy tak, szczególnie żydzi mesjanistyczni. Ortodoksi zapewne nie, bo są mocno uczuleni na katolików. Zydowska modlitwa jest inna niż nasza, u nich prosi się o błogosławieństwo dla danej osoby czy grupy społecznej.
> Podczas soboru? Jakież to rzeczy? I co dokładnie ma się dobrze na terenie Polski? <
Miałam na uwadze okres przed SV II, a nie sobór jako taki.
Było tego trochę:
- Na soborach ustanowiono: zakaz małżeństw mieszanych (Elwira, 306 rok), zakaz wspólnego obchodzenia Paschy (Antiochia, 341rok), zakaz przyjmowania prezentów od Żydów (Laodicea, 350 rok).
- Zbiór antyżydowskich praw został ustanowiony przez cesarza Teodozjusza i opublikowany w kodeksie z 438 roku. Ustawodawstwo antyżydowskie ostatecznie skodyfikował cesarz Justynian, dając tym samym wzorzec zakazów powielanych w średniowieczu.
- W wieku XIV w Tuluzie praktykowano liturgiczną kolafizację (od gr. policzek). Praktyka ta polegała na policzkowaniu Żyda przed drzwiami katedry w Wielki Piątek, jako wyraz ekspiacji za śmierć Chrystusa. Podczas Wielkiego Tygodnia Żydzi byli także często obrzucani błotem i kamieniami.
- Propaganda kościelna widziała w żydach zabójców Chrystusa, żydzi byli też oskarżani o mordy rytualne.
- W 1215 IV sobór laterański, wezwał ludność chrześcijańską do zerwania stosunków kredytowych i handlowych z Żydami, tym ostatnim nakazał noszenie specjalnego stroju, aby łatwo ich było odróżnić od chrześcijan. Wyznawcom judaizmu zakazano pojawiania się na ulicach w piątek, dniu śmierci Chrystusa. Postanowienia IV soboru laterańskiego zostały przyjęte także w Polsce. Szczegółowo zajął się nimi synod biskupów we Wrocławiu w 1267. Zakazano chrześcijanom ucztowania razem z Żydami, kupowania od nich artykułów spożywczych, postulowano wydzielenie odrębnych dzielnic żydowskich, aby ograniczyć im możliwość obcowania z chrześcijanami. Zabroniono chrześcijanom podejmowania pracy w domach żydowskich.
- Synody w XVII i XVIII w. domagały się dalszego ograniczenia działalności zawodowej Żydów, zarzucając im wypieranie chrześcijan z handlu i rzemiosła. Wielokrotnie piętnowano podejmowanie przez chrześcijan pracy u “niewiernych”, a synod chełmski w 1604 r. zobowiązywał proboszczów do powoływania Żydów zatrudniających służbę chrześcijańską przed sąd wojewodziński.
- W wieku XIV w Tuluzie praktykowano liturgiczną kolafizację
3. Raz jeszcze, bo widzę że nie rozumiesz - co mnie obchodzi co praktykowano w Tuluzie? o Kościele rozmawiamy, a nie o to co gdzie i dlaczego praktykowano.
W III Rzeszy praktykowano gazowanie Żydów, to też Kościoła wina?
5. W katechiźnie, dekalogu, liturgii itp? Przykłady proszę.
1. "Normalna żydowska modlitwa" nie przewiduje modłów w czyiś intencjach - nie modlą się więc za Kościoły, czy choćby tragiczne wydarzenia w świecie. Są skoncentrowani na sobie - swojej rodzinie, ewentuaslnie własnej nacji.
2. Ten cesarz był ściśle powiązany z Kościołem - to był czas, gdy władza i Kościół były ze sobą sprzężone.
3. To było ściśle powiązane z katolicką liturgią. Wyraźnie napisałam na czym polegała ta praktyka.
4. Kościół nauczał już w czasach trydenckich, że żydzi jako naród nie ponoszą winy za ukrzyżowanie Jezusa.
Jezusa ukrzyżowaliśmy i nadal Go krzyżujemy, my - swoimi grzechami.
5. W żadnym dokumencie Kościoła zachęty do tego nie ma, jednak faktem jest, iż miało to miejsce w Kościołach lokalnych.
Historia profanacji hostii w Poznaniu Historia profanacji hostii w Poznaniu
Komentarz
Podobnie, jak dzień judaizmu w naszym Kościele.
W Poznaniu ksiądz bardzo ładnie modlił się za żydów - żeby byli wierni Prawu Tory.
Nie, bo Kościół obecnie tego od nich nie wymaga. Są Ludem Wybranym i zostaną zbawieni - dzięki Jezusowi oczywiście, chociaż teraz tego jeszcze nie wiedzą.
17 Jeżeli zaś niektóre gałęzie zostały odcięte, a na ich miejsce zostałeś wszczepiony ty, który byłeś dziczką oliwną, i razem [z innymi gałęziami] z tym samym korzeniem złączony na równi z nimi czerpałeś soki oliwne, 18 to nie wynoś się ponad te gałęzie. A jeżeli się wynosisz, [pamiętaj, że] nie ty podtrzymujesz korzeń, ale korzeń ciebie.
19 Powiesz może: Gałęzie odcięto, abym ja mógł być wszczepiony 20 Słusznie. Odcięto je na skutek ich niewiary, ty zaś trzymasz się dzięki wierze. Przeto się nie pysznij, ale trwaj w bojaźni! 21 Jeżeli bowiem nie oszczędził Bóg gałęzi naturalnych, może też nie oszczędzić i ciebie. 22 Przyjrzyj się więc dobroci i surowości Bożej. Surowość [okazuje się] wobec tych, co upadli, a dobroć Boża wobec ciebie, jeśli tylko wytrwasz w [kręgu] tej dobroci; w przeciwnym razie i ty będziesz wycięty. 23 A i oni, jeżeli nie będą trwać w niewierze, zostaną wszczepieni. Bo Bóg ma moc wszczepić ich ponownie.
26 I tak cały Izrael będzie zbawiony, jak to jest napisane: Przyjdzie z Syjonu wybawiciel, odwróci nieprawości od Jakuba. 27 I to będzie moje z nimi przymierze, gdy zgładzę ich grzechy.
28 Co prawda - gdy chodzi o Ewangelię - są oni nieprzyjaciółmi [Boga] ze względu na wasze dobro; gdy jednak chodzi o wybranie, są oni - ze względu na przodków - przedmiotem miłości. 29 Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne. (Rz 11: 17-23; 26-29)
Kiedyś tak się pisało na Forum Frondy
Ja się wcale żydom nie dziwię, że jeżeli przyjmują chrześcijaństwo, to bardzo rzadko w Kk.
Nie, oni mają inną drogę zbawienia.
Mesjasza poznają w stosownym czasie. Masz to dokładnie wyłożone w Liście do Rzymian.
Podczas Trydentu prześladowano żydów insynuując im różne brzydkie rzeczy. Zresztą owe insynuacje dobrze się mają na terenie Polski.
Niektórzy tak, szczególnie żydzi mesjanistyczni.
Ortodoksi zapewne nie, bo są mocno uczuleni na katolików. Zydowska modlitwa jest inna niż nasza, u nich prosi się o błogosławieństwo dla danej osoby czy grupy społecznej.